Thursday, May 07, 2015

macam mana dapat MUET band 4?

Bismillah & Assalamualaikum,

pada 5/5/2015 (cam cantik lah tarikh ni) MUET MARCH 2015 dah keluar kan. Alhamdulillah, aku lulus guyssss, happy sampai nangis-nangis lah, orang pertama aku pegi peluk lepas dapat result is my ummi lah. Ye lahh, apa yang aku harapkan aku dapat :') lepas aku dok bobel bak kato ore kelate (membebel) bilaa la aku nak lepas band 3 Muet ni dkt entry lepas kan.. Finally, aku dapat

Alhamdulillah, rezeki aku Allah nak bagi grad jugak akhir tahun ni sekali dengan member-member seperjuangan :')



ramai yang tanya "apa tips MUET dapat BAND 4?"

aku tahuu, apa lah sangat dapat Band 4, orang lain dapat Band 6, okay jerrrr rilek jeeee, tak bising punn! heyyyy, awak tak faham perasaan mereka-mereka yang dah ambik MUET banyak-banyak kali, still tak lepas, sedangkan Universiti awak lulus grad Band 3, mau tak meroyan amik banyak kali still dapat the same result? Orang yang pernah lalui je yang akan faham perasan ini, saruuuu oii. sobss

Aku tak adalah pro sangat sampai nak bagi tips untuk dapat Band 4, melainkan ini adalah rezeki dan pertolongan dari Allah kan. Aku dapat low Band 4 je punn, but still lah (sambil tutup muka) orang tanya tips dari akuuu, pastu takkan lah aku nak jawab, "pegilah tanya orang band 6 sanaa, aku band 4 jer lahhh" kalau aku jadi kawan tu pun, aku akan cakap minah ni gilerr #$%^&%

So, tengah aku masih ingat-ingat lagi ni aku buat apa sebelum exam hari tu, baik aku cerita siap-siap. Nanti kalau tanya aku tahun depan, sah-sah penyakit lupa aku datang. kehkeh. Tips-tips a.k.a apa yang aku buat untuk exam hari tu adalah..


1. YAKIN KENA KUAT

ye babe, confident tu penting babe. Like seriously babe! contoh masa speaking, anda kena yakin sangat-sangat, tapi janganlaa sampai syok sendiri :') tips: cari perkataan-perkataan baru sambil-sambil tengok drama The Walking Dead 5 tuu :p aihh, tak sabar aku nak tunggu season 6 pulak!


2. AMBIK MUET TIME DEKAT DENGAN FAMILY

aku tak tahu lah, berapa banyak kesasihan ambik MUET kat sekolah-sekolah tu senang nak score, sebab ada je yang amik dekat sekolah still got the same result. Jadi, pasal ni, aku tak boleh nak komen banyak babe. Maksud aku, ambik exam MUET time dekat dengan family tuu, lagi-lagi dekat dengan mak/ibu/umi/mama lagi lah afdal. Berkat dia, Subhanallah, sebab sebelum pegi exam, awak boleh salam, mintak dia doa kan, lagi lah lebih berkat, doa terus sampai ke langit babe! on-the-phone boleh, tapi feel dia lain. Serious.


3. PASANG TARGET

sebelum ni wa cakap lu, aku pegi exam MUET dengan poyonya, sebab apa tahu? sebab aku dah ambik banyak kali, pernah tu dengan tak prepare-nya, sebelum masuk dewan exam baru bukak notes lah hape lah. memang tak serious lah, sebab dah biasa ambik kann, buat seley beleyy jer ore kalate oyak! memang silap aku lah kot sebelum ni dapat result macam tu. Lepas aku faham, mana mistakes nya, aku buat lah benda ni

aku tampal benda ni dekat meja study aku, so aku dah list kan apa yang aku nak capai, kalau korang perasan (dengan izin Allah) apa yang aku target hampir sama kan dengan real result, ni makna nya aku dah tahu mana yang aku lemah dan mana yang aku boleh pergi.

aku memang target reading dengan listening jer, sebab aku buat lah graph result-result aku sebelum ni, semuanya aku tinggi dekat kedua-dua ni berbanding writing dengan speaking tuu. Tips reading: pastikan dapat bezakan not stated and false tuu, baca paragraph dan sync-kan dengan soalan tu. Tips listening: hati-hati dengan perkataan yang speaker sebut tu ada (s) (ed) apa semua, memang kena dengar dan fokus betul-betul, sebab walau anda dah eja betul tapi tak de (s) atau tertambah (s) markah memang 0.

writing aku xde tips, tengok lah aku dapat berapa, sebab aku memang confuse dan malas nak faham pasal past,grammar bagai. Alahh, mat salleh pun kalau suruh tulis karangan, belum tentu dapat A, macam suruh orang melayu tulis karangan melayu laa, belum tentu tatabahasa dapat A kann. Orang imaginasi tinggi je dapat tulis karangan best ni.alasan. hikhok


4. KEBERGANTUNGAN KEPADA PENCIPTA

Cliche kann, tapi tulah hakikat dia. Tak mintak dengan Allah, nak mintak dengan siapa lagi. Solat hajat jangan lupa, mintak sungguh-sungguh diiringi dengan usaha lah, buat lah apa yang patut bila dah pasang target tu untuk capai target. Orang Islam, time tengah exam tuu, selawat banyak-banyak, selawat kan boleh ingat apa yang lupa. yang beragama lain, buatlah apa yang agama awak ajar. Pastu, hembus-hembus doa sikit dekat kertas tu, bia examiner lembut hati sikit dan dapat examiner yang baik dan murni hatinyaa. aummm!


Last, kena percaya perancangan Allah lah yang paling baik, Allah turunkan hujan, rupanya nak bagi pelangi yang cantik. giituuuw. Usaha, doa, tawakkal. Kongsi kegembiraan takpe, tapi jangan lupa dalam kita happy, ada insan yang sedih.


p/s; aku dah daftar MUET july ni, kalau sempat aku attend, aku ada hal bulan June nanti, semoga urusan kami dipermudahkan Allah. Doakan, ameen


Till Then, Salam Alaik.

14 comments:

rudysofia said...

tahniah

Anonymous said...

Tahniah,semoga berjaya :-)

Fatin Adibah said...

terima kasih rudy :)
terima kasih nabihah :) hehe

Anonymous said...

Thank you akak for the tips

Anonymous said...

Mana ada org dpt band 6 dah skrg ni. The highest in malaysia for almost each session pon high band 5. Pls state the true fact before just saying without the trusted sources.

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Unknown said...

Ada je dapat Band 6 kat tempat saya.

Hasrizah hey said...

Wanna be like u someday
😊

Anonymous said...

ada ba 3 budak matriks labuan band 6 achievers.masuk youtube lagi.please cri sources yg trusted bfore stating ur so called "fact" :)

Unknown said...

Akak join bengkel muet tak?ke study sendiri je?

Chico said...

Ada.ramai je.try search di youtube.budak matriks ramai dapat.btw i x penah merasa MUET.pelik kan?lepas SPM masuk U terus,pastu kalau ada paper 1119 tak perlu amik MUET.SO X AMBIL sampaila 12 tahun dah kerja..So x dapat bayang macam mana u guys lalui.btw adik aku pon 4 gak n sia hepi

Al-Syura said...

saye baru je dapat result MUET tadi, and dapat band 4.. tak study ape pun bleh dapat 4 pelik saya😂

Al-Syura said...

saye baru je dapat result MUET tadi, and dapat band 4.. tak study ape pun bleh dapat 4 pelik saya😂

Anonymous said...

Someday ke one day.hehe