Tuesday, April 21, 2015

Kehadiran seorang bernama "ADIK"

Bismillah & Assalamualaikum

14 tahun yang lalu, title "Adik" aku yang pegang. Aku ada 3 orang abang, dan aku adalah yang ke-4 dan bongsu (pada masa tu). Masa tu, sah-sah lah umi abah abang-abang aku panggil adik dekat aku kan, tapi bila depan kawan-kawan, aku malu bila dipanggil adik (amboi). Masa kecik, aku nak sangat adik, habis adik-adik perempuan sepupu aku aku pegi kendong sampai senget-senget badan (ye la, aku pon kecik lagi, mana ke mampu :'( aku sayang diaorang macam adik aku sendiri, ajak tidur umah, pakaikan baju yang sama dengan aku (yeen, kakak layyinah, kak chik azzahra you better remember those moments! hahah :P sampai satu tahap.. aku suruh umi dengan abah aku adopt anak angkat oi. Boleh tahan perangai aku masa tuu!

. . .

Pada tanggal 21 April 2001, masa tu umur aku 9 tahun. Aku saksikan adik aku atas ribaan umi, masa keluar dari dewan bedah (adik lahir caesar) dengan masih lekat-lekat warna putih dekat muka dia (sebab tak mandikan lagi). comel sangat! Masa tu, gila aku tak excited, pegi sekolah pun rasa nak balik cepattt jer! Punyalah happy, hampir satu sekolah aku canang aku dapat adik dahh. And, finally, someone can call me "KAKAK!!" feeling high high gittuw time tu :'D

You so tiny-tiny cute little munchie, memang keje gomol adik je dulu

Dengan izin Allah jugak, perkembangan adik aku cepat sangat membesar, dalam 10 bulan ke berapa (aku lupa) adik dah boleh cakap, dah boleh berjalan. Means, cepat dari budak biasa lah kot aku rasa. Adik dah boleh panggil aku "tatakkk, tatakkk nak air" :') She was so clever, that setahun lebih sikit aku dah communicate well with her. Mungkin, perancangan Allah untuk adik coop dengan aku yang besar kot. Bila aku keluar dengan member, adik always with me. KEMANA SAHAJA aku mesti bawak adik. Keluar lepak, jalan-jalan, reunion, keluar jalan-jalan, lepak, jalan-jalan..macam sama jer, haha. Tp, named it, adik always with me. She's like my bff!

Alhamdulillah, aku dapat adik perempuan. Because, before that I cannot girlish-girlish like that. Ye laah, aku ada abang 3 orang, memang takkk la nak cakap pasal baju ropol-ropol, baju gaun, pakai lipstik bagai. Sah-sah dorang ajak aku main game, panjat pokok, lastik burung, etc. Bila adik dah ada, aku suka keluar dengan umi, then boleh pilih baju gaun dekat adik, pastu aku ajar adik pakai lipstik, tukar-tukar fesyen rambut. You know, cam girl thang liddat laa. Kalau nak keluar pun, aku akan pilih baju untuk adik, pastu pikir hari ni ikat rambut adik macam mana ek, toncang ke, jalin ke, nak pakai cekak warna apa, gelang mutiara ke gelang manik, etc. Best thing ever!

So, adik. Today is your 14th birthday. Adik, you grown up so fast! (kakak pun dah getting older, lol) Kakak nak adik tahu, you're one of the best thing that happen in my life. Dulu, kakak selalu tanya adik kan "adik, adik sayang kakak tak?" adik akan jawab " sayang" kakak tanya balik "banyak mana?" adik mesti jawab macam ni "sebanyak bintang di langit, banyakkk lagi adik sayang kakak (sambil dempa tangan seluasnya!)" (tears) :')

And, adik tak pernah pun tanya kakak, kakak sayang adik tak? And, my answer is, I love you till that kakak sanggup replace my nyawa to you. Sebab tu, I want you to be a good person, especially to ummi dan abah dan abang-abang kita. Be a proud child that ummi can tersenyum lebar. Bila, umi, abah, kakak, abe long abe ngah, echik and our family over-protective to you, is because we love you so much. Lagi-lagi umi dan abah, you're the last child that they have, mesti nak yang terbaik, tak nak repeat the same mistakes that happen to me or to abang-abang kita. Every year, that i wished you to be a solehah, a solehah. thats no just a word, but I really meant it. A solehah daughter that can tarik umi abah to syurga.

Last is, kakak nak ucap terima kasih dekat umi dan abah sebab lahirkan adik. Can't imagine how my life would be kalau adik tak hadir dalam dunia ni. Mungkin aku akan alone se-alone alone-nya kot. Sebab, sah-sah abang-abang aku dengan dunia diorang. hmmmp!

thank you umi, thank you abah :')

Last, from kakak, don't do anything that you will regret later. okay? I LOVE YOU LILLAHI TAALA!

And, let's throwback-back-back!

Adik first selfie :p

Whatever I do, Adik will follow :')

Wherever I go, Adik will go

Kakak pakai tudung, adik pun nak pakai tudung, nak gaya belit sama ^_^

Kalau musim raya, mesti bawak adik pergi umah kawan-kawan jugak, boleh adik kumpul duit raya banyak-banyak kan? :P

zaman-zaman pout. Lol

The only girls in our family, excludes the SIL :)

To my adik baby, kakak rindu adik masa kecik laa, sekarang dah tak boleh nak peluk riba dah, you're too big for me now, hihihh :P


Till Then, Salam Alaik.

No comments: