Sunday, August 09, 2015

resipi: ayam madu versi ringkas main-hentam-saja

Bismillah
Assalamualaikum Y'Allss

Bila pasal makan kan? mestilah kita nak makan benda sedap, ye dak? Kalau bab masak, mestilah nak masak simple tapi sedap dia macam makan restoran! gituw haa.

Secara jujurnya, aku takdelah pandai masak mana (public nya ko punya statement patin~) sebab, dekat rumah pun, kalau aku masak pun masak untuk aku dan adik, umi jer kadang-kadang join sekaki makan apa yang aku masak, tak ketinggalan kucing aku, haha. Abah memang dia susah sikit nak makan air tangan orang lain selain umi.

Aku kalau masak memang guna tastebud je. Maksudnya aku campak-campak jerlah apa yang ada dekat dapur tu. Kalau masakan berdasarkan resipi pun, aku bukan ikut sangat, mesti aku ubah resepi orang punya! Contoh, dalam resipi guna air asam jawa, tapi asam jawa dah habis pulak, nak pegi beli malas, ye dok? So, aku ganti dengan apa yang ada jerlah, ganti guna air limau nipis ke, tak pun apa-apa yang masam. Kalau takde sangat, aku ganti guna cuka je, lol.

Walaupon macam pelik, tapi bolehla. Entah, adik aku cakap sedap je aku masak, umi pon! Aku tak cakap okayy, dorang yang cakap, hewhew!

So, pagi tadi rasa macam terliur ayam madulah pulakkk tekak ni haa. Nak tunggu pasar malam kena tunggu petang. Masuk dapur "ummi ada ayam dak?" (ni ore kelate ko perlis nih?)

Tengok ada ayam, asas utama MADU pon ada dalam peti. Okay, settle lah tu. So, aku guna ni ja nak buat ayam madu versi aku. Simple ja barang dia


Bahan-bahan:
Maggi Cukup Rasa (ni versi malas, kalau versi rajin blend lah bawang merah etc)
Madu (apa-apa madu pon boleh, ni aku guna pure honey saudi arabia)
Sos Tiram
Sos BBQ (kalau takde sos ni, boleh guna black pepper)
Kicap sikit

*nota tambahan, kalau nak color merah guna serbuk lada, jangan guna kicap

Gaul semua bahan-bahan bersama ayam. Perap semalaman dalam peti kalau nak sedap. Kalau tak dan dah sebab lapaq sangat kan, sejam dah la.

Panaskan oven 200C, selama 40 minit. Oleskan butter dekat bekas oven.




Sesudah 40minit. Cingggg! oven berbunyi.




Tadaaa~!


Boleh dimakan bersama nasi, kentang goreng atau makan begitu saja. Ikut sukaaaa, hehe


Till Then, Salam Alaik!

No comments: