Tuesday, March 03, 2015

Budak Networking Tahun 1

Bismillah & Assalamualaikum

Trying to flashback year 1 of my degree life back then here. Bagi aku, tahun 1 adalah tahun dimana kita masih mencari-cari untuk kita menjadi student seperti apa. Apa yang aku cuba maksudkan disini, ada yang nak jadi nerd, ada yang nak jadi leader, ada yang nak jadi nakal, ada yang nak jadi cheeky lah, hapelah what so ever lah :P Time ni jugaklah nak cari gang yang clicks, time ni jugaklah nak faham lecturer dan amat gentar kalau tengok ada Dr./Prof depan nama lecture tuu, time ni lah nak masuk kelab lah, sukan lah, time ni jugaklah rasa amazed ada classmate dari luar negara, time ni jugaklah nk adapt bila kelas sampai pukul 10 malam! Dan, dalam masa yang sama kita nak belajar jadi matang, nak keluar dari kepompong yang kita dah terbiasa sebelum ni dan juga nk cuba mengenali the friends who around us. At that time, kita semua masih fresh dan cuba adapt the new environment, new things, new subject, new cara mengajar, assingment lah, test lah, macam-macammm. And, kita masih terbawa-bawa dari imej kita dari zaman sekolah/matrikulasi *aku tak mention pasal diploma or direct entry bacause i've never been there, so aku takde pengalaman itu :( Yela, matriculation life and school life nak dibandingkan dengan Uni life, of course lah a big different!

And, in first year..kalau course aku lah, masa tahun 1 ni lah aku bercelaru sikit dan tak paham actually aku ni belajar pasal apa? Ye aku tahulah Science Computer, then? haha. Masa ni lah, masuk coding C++, Computer Architecture, Mathematics, Tamadun Islam, Falsafah Teknologi, Foundation English. Kejap belajar pasal coding-coding, kejap belajar pasal computer hardware, kejap belajar java, kejap belajar database, kejap belajar multimedia, siap kena shoot movie bagai.. Time ni, aku dah pening dahh..kalau umi abah aku tanya belajar pasal apa and kalau habis belajar keje sebagai apa, aku dah pening dah nak jawab apa, LOL! Lama-lama barulah aku paham, rupanya masa tahun 1, kita belajar all the basics course dalam fakulti aku ada. Sebab, kebanyakkan kita dari background berbeza masa zaman matrik/sekolah, ada yang dari science physics, ada yang sains hayat, ada yang akaun..so, memang patutla fakulti buat macam tu, nak suruh jinak-jinak, kenal-kenal duluu sampai 21 kredit dirang bagi dekat kitaorang masa tahun 1 sem 1 tuuu tahuuu! Pening aku hadap time exam, 21 credits oiiii..

Amaran keras: Gambar sangat sangat lah noob dan innocent(ek?)

Kelas pertama aku kat UTeM is kelas Computer Architecture, masuk jer kelas lecturer suruh bukak CPU! Time ni aku dah ngangaaa.. screw driver ke hape memang aku tak pernah pegang pun sebelum ni! Memang carut gila arr aku time ni -.-"

Dalam-dalam carut pun, bilo bergambar mestilah kena tunjukkan yang aku ni happy dan sungguh riang gumbira sekali aku belajar! hahahahah (gelak hantu)

Lama-kelamaan dah rasa diri ni terer lah pulekkkk. Dah rasa macam technician (yang biasa aku tengok time sekolah bila cikgu/cikgi panggil kalau computer shutdown sendiri)dah time ni -.-"

Kalau gap kelas panjang, of courselah lepak cafe tak pun pegi tidur dekat masjid (Masjid UTeM besauuuu) LOL

Meja student pompuan haruslah fancy-fancy and mesti ada gambar semua orangggg (sumber inspirasilah konon nya! =.=)

My Classmates, ni classmates (tu pun 1/3 baru ni)..tak kira coursemates lagi. Tapi gang ni kitaorang rapat darilah zaman riang-ria seperti diatas sampailah to the last =) *tak semua ada dalam gambar ni :(

p/s: terlalu banyak gambar and memory to remind. Aku just choose random pictures untuk membuatkan post aku ringkas dan padat. Gittuww

Till then, Salam Alaik.

No comments: